Fatima

Fatima var profeten Muhammeds femte og yngste datter. Ifølge en tradisjon er Fatima den eneste av Muhammeds barn som fikk egne barn. Hun blir ansett for å ha vært gudfryktig og ydmyk og regnes som syndfri. Fatima er ett forbilde for mange muslimer, særlig kvinner. Hun omtales som "den strålende Fatima" og "legemliggjørelsen av alt det guddommelige i den kvinnelige natur, det edleste ideal som den menneskelige tanke har oppnådd".
For meg representerer Fatimas hånd kjærlighet, styrke og respekt..

Stine



Velkommen inn:)

Velkommen inn:)

mandag 13. juni 2011

Sneak peak lighting plan

Det vanskeligste ved hele hus prosjektet var å planlegge lys settingen til huset. Det har jeg aldri gjort før og siden jeg elsker marokkanske lamper (som er mer til pynt enn de gir lys), var jeg livredd for ikke å få nok lys. Jeg er heller ikke fan av spotter, så da hadde vi det gående.. Ikke hadde jeg penger til en lys designer heller (noe som hadde vært TOPP), så da ble det google og inspirasjon fra steder jeg har vært som ble "designeren" vår. Jeg endte opp med en blanding av lamper, skjult belysning og "interiør" spotter samt spotter i kanal. Her får dere ett lite innblikk av hvordan det ser ut foreløpig (alt er ikke klart enda..)

The most difficult part in the renovation process was to make a lighting plan. I have never done it before and since I love moroccan lamps (wich really doesnt give much light at all), I was terified not to get enough light. I`m not a fan of light spots either so it wasn`t easy.. I would love to have a light designer design everything for us, but to expensive..So I used google and inspiration from previous visits to hotels etc as my source of inspiration. I ended up with a mix of lamps, concealed lighting, interior lighting and spots in a "channel". Here you can see how it looks like now, we`re still not finished..


Moroccan lamps


Concealed lighing in the celing





Light spots in the stairway


Interior spot

Spots in "channel" in the kitchen area

"Moroccan bathroom" with moroccan lamps, spots and purple led strip in the celing



7 kommentarer:

  1. Fy søren. Det er bare så utrolig gjennomført og flott hos deg! Jeg så sånne lamper på Monsoon butikken i Bogstadveien. Synes de er utrolig vakre. Kan jeg spørre hvor du har fått tak i dine?

    SvarSlett
  2. Det ser jo ut som om du har klart å lage en super plan på egenhånd. Variert belysning gir rommet så mye. Gleder meg til å se mer ;-)

    SvarSlett
  3. Takk for alle tilbakemeldinger:)) Hellohellobaby; Lampene er kjøpt i Amsterdam men jeg vet de har dem (eller kan bestilles) hos "Lille Buddha" i Oslo, men til en langt dyrere pris dessverre:(

    SvarSlett
  4. Så nydelig ღ elsker som sagt lilla, og dette
    var bare så stilig!!! Lyssetting er ikke lett
    syns jeg... Her hos meg har jeg ikke fått opp
    så mye ennå av lamper og slikt. Stort sett
    spotter i taket, samt trappelys slik som du
    har det... veldig fornøyd med de :) Tusen takk
    for koselig kommentar hos meg, og så koselig
    at du liker bloggen min og stemmer på meg ღ
    setter virkelig stor pris på alle stemmer jeg
    kan få - for her var det en del "store"
    bloggere/ navn med - og at min lille blogg
    er nominert var en stor gledelig overraskelse :)
    Ønsker deg en flott kveld, og uke... Klem fra
    Mette

    SvarSlett
  5. Awwww... sukk... jaja. Jeg har kjøpt lamper for flere rom enn det jeg kommer til å ha i tiden fremover... Får vel heller trøste meg med at jeg uansett ikke har plass.

    Takk for at du deler tips i siste innlegget!

    SvarSlett
  6. Stilig!
    Gleder meg til å se resten av huset! :)

    SvarSlett